Haastattelu

Palkittu markkinoinnin moniosaaja palasi futiksen pariin

Joni Vesalainen tunnetaan laaja-alaisesti suomalaisessa urheilumaailmassa. Vesalainen on persoona, joka ei taatusti jätä ketään kylmäksi. Nyt hän on pelannut takaisin jalkapallon pariin.

Vesalainen on tehnyt pitkän päivän työn suomalaisessa urheilukentässä. Entisestä SM-tason koripalloilijasta kasvoi myynnin ja markkinoinnin erikoisosaaja jo vuosia sitten. Uraan mahtuu niin nousua kuin laskuja, ja Vesalainen on pystynyt toiminnallaan rakentamaan paljon uutta. Vuonna 2011 Vesalaisen toimiessa JJK:ssa palkittiin hänet ja hänen seuransa Vuoden markkinointiteko -tunnustuksella Suomen urheilugaalassa.

Viisi vuotta. Sen aikaa Vesalainen ennätti olla poissa jalkapallon parista ennen kuin teki paluun Veikkausliigaan. Tällä kertaa osoite löytyi Etelä-Pohjanmaan maakuntakeskuksesta Seinäjoelta, jossa tehdään hartiavoimin töitä koko suomalaisen jalkapallon ja tietysti SJK:n kehittämiseksi. Vesalainen aloitti uudessa toimessaan alkuvuodesta. Ennen paluutaan jalkapalloon hän ennätti viiden vuoden aikana toimia myynti- ja markkinointitehtävissä jääkiekon SM-liigassa, Rauman Lukossa ja viimeisimpänä Mikkelin Jukureissa.

–Ainakin näiden vuosien olosuhteissa on otettu harppaus eteenpäin. Viisi vuotta sitten vain HJK:lla ja Interillä olivat stadionolosuhteet kunnossa. Nyt voidaan laskea viidellä seuralla olevan erinomaiset stadionit, kun Vaasaan ja Seinäjoelle on noussut uudet stadionit ja TPS pelaa Turussa Veritas Stadionilla, Vesalainen sanoo.

Vesalainen näkee myös Veikkausliigan tv-tuotteen parantuneen sinä aikana, kun hän ennätti olla poissa lajin parista.

–Yleinen näkyvyyskin on parantunut, mutta ainoana negatiivisena asiana on Ylen suhtautuminen Suomen harrastetuimpaan lajiin, Vesalainen toteaa.

 

HJK:ta haastamaan

Vesalainen on ennättänyt toimia uudessa työtehtävässään SJK:ssa reilun neljän kuukauden ajan. Hän sanoo yllättyneensä siitä, kuinka korkealla tasolla seinäjokelaisseurassa asioita tehdään. HJK:n asema suomalaisen jalkapallon lippulaivana ei enää ole niin kirkossa kuulutettu kuin ehkä ennen.

–HJK oli aiemmin selkeä suomalaisen jalkapallon ainoa airut. Onhan sekin muuttunut, että ennen HJK hankki pelaajansa esimerkiksi Hongasta ja TPS:sta ja nykyään pelaajat hankitaan ulkomailta. Onkohan se selkeä linjaus vai eikö Suomesta enää löydy tarpeeksi tasokkaita pelaajia?

Jääkiekon puolella operoinut Vesalainen on nähnyt sen, mikä merkitys aitiomyynnillä on koko seuran talouteen. Vesalaisen mukaan yhdestä aitiosta irtoavan tulon voidaan laskea olevan sama kuin 490 perinteisen pääsylipun maksaneesta katsojasta saatava. Ei siis ole ihme, että aitiomyyntiin halutaan lyödä paukkuja – myös jalkapallon puolella.

–Yritysmyynnin kautta seura saa luoduksi itselleen parempia toimintaedellytyksiä. SJK:n otteluissa käy paljon yrityspuolen ihmisiä, jotka saapuvat otteluun jo tuntia ennen. Esimerkiksi 500 Mersupenkkiä katsomossa on käytännössä koko ajan loppuunmyytyjä, Vesalainen sanoo.

 

Kohti jouhevampaa päätöksentekoa

Vesalaisen mielestä Veikkausliigan pitäisi ottaa selkeitä askeleita samaan suuntaan kuin mihin jääkiekon SM-liigassa on menty. Jokaisen seuran pitäisi olla sarjan osakas, ja siten päätäntävalta liigan kehittämisestä olisi yksinomaan seuroilla. Toisena vaihtoehtona Vesalainen pitää sitä, että liiga olisi ilman välikäsiä suoraan Palloliiton alainen sarja, jossa uskallettaisiin tehdä järeitäkin päätöksiä tuotteen parantamiseksi.

–SM-liigassa pyritään aina reagoimaan nopeasti vaihtuviin asioihin, kun taas Palloliiton päätöksentekoa voi luonnehtia jähmeäksi. Ja se jos mikä turhauttaa seuroissa. Petri Jakonen taisi olla edellinen dynaaminen toimija Palloliitossa, Vesalainen heittää.

Vesalainen on sitä mieltä, että Ari Lahden valinta liiton puheenjohtajaksi on parasta, mitä vähään aikaan suomalaisessa jalkapallossa on tapahtunut, mutta silti yksi asia risoo häntä.

–Samaan aikaan liiton puheenjohtaja KuPS:n pääomistajana on hyvinkin ristiriitaista. Ei voi olla hyvä isä, jos samaan aikaan antaa yhdelle lapsista enemmän, Vesalainen vertaa.

–Toiveenani on se, että Lahden myötä uskallettaisiin tehdä rohkeita päätöksiä. On tärkeää, että niitä päätöksiä tehdään. Jälkikäteen voi sitten pohtia olivatko ne päätökset hyviä vai huonoja. Toiveeni on myös se, että Lahti olisi pitkäaikainen puheenjohtaja, mutta siteet kuopiolaisseuraan pitäisi katkaista, hän jatkaa.

Kokenut markkinointipomo näkee suomalaisessa jalkapallossa olevan nyt etsikkoaika. Mediayhteistyö Sanoma-konsernin kanssa antaa mahdollisuuksia lisätä näkyvyyttä.

–Se on iso mahdollisuus. Toki EOM-jalkapallolehti lajin ainoana valtakunnallisena erikoislehtenä on iso asia kokonaisuuden ja lajikulttuurin kannalta, Vesalainen sanoo.

Kimmo Muttilainen
kimmo@eom.fi