Kolumni

Kausikortit alennusmyynnissä

Kotimaisen jalkapallokauden alkuun on vielä tovi aikaa, mutta silti pöhinää riittää aina liigasta alempiin sarjoihin. Yksi merkittävä tekijä kiinnostuksen kasvattamisessa on ollut kausikorttikampanjat, joita useat seurat ovat ahkerasti markkinoineet ja tuoneet esille.

 

Kaikki alkoi jalkapalloseurojen osalta Rovaniemen Palloseuran onnistuneesta kampanjasta. Sen jälkeen moni muukin seura sarjatasosta riippumatta on uskaltautunut mukaan. Yksi tuoreista esimerkeistä on Kolmosessa pelaava porvoolaisseura FC Futura.

 

Alennuksilla ja suorastaan pilkkahinnoilla myytävät kausikortit piirtävät helposti kuvan siitä, että seurat ovat keksineen epätoivon partaalla keinon saada niitä myydyksi. Mielestäni kausikorttikampanjat kevättalvella ovat olleet oiva markkinointikeino pitää jalkapalloseurat potentiaalisten katsojien mielissä myös preseason-aikana, jolloin otteluita pelataan harvakseltaan ja kaikilla seuroilla ei ole Suomen Cupin myötä edes panoksellisia kamppailuita.

 

Erinomaisesti onnistuneet kampanjat antavat uskoa siihen, että suomalainen jalkapallo kiinnostaa suurta yleisöä, mikäli hinnoittelu on kohdallaan. Nyt esimerkiksi KTP:n kausikorttikampanja käynnistyi aikana, jolloin kotkalaisseura valmistautui pelaamaan Kakkosessa, mutta kesken kampanjaa KTP saikin täydennyspaikan Ykkösessä. Näin ollen kampanjaan osallistuneet saivat korttinsa lopulta peräti 72 prosentin alennuksella!

 

Uskon ja vakaasti toivon, että kausikorttikampanjaan osallistumattomat jalkapalloihmiset löytävät hekin tiensä lehtereille. On faktaa, ettei yleisötuloiksi budjetoidut eurot tule täyteen pelkästään halpuutushintaisilla kausikorteilla – ainakaan ylemmillä sarjatasoilla. Näin ollen toivoa sopii, että kausikortin haltijat innostuvat käymään säännöllisesti otteluissa ja tuovat mukanaan myös yksittäisiä pääsylipun ostajia.

 

Jalkapalloseurojen elinvoimaisuus koostuu myös yleisötuloista, joten niiden merkitystä ei missään nimessä pidä väheksyä. Vaikka suurin osa vuotuisista tuloistaan seurat keräävät yhteistyökumppaneiltaan, on kotiotteluista saadut pääsylippu- ja oheismyyntitulot kokonaisuuden kannalta merkittävä tekijä menojen tilkitsijänä. Yksinkertaisin keino tukea paikallista jalkapalloseuraa ja siten myös koko suomalaista jalkapalloa on käynti jalkapallo-ottelussa.

 

Kimmo Muttilainen

@KMuttilainen

 

Kirjoittaja odottaa jo innolla kotimaisen sarjakauden alkua.