Seurajohtaminen Seminaari 2017

EOM-jalkapallolehti järjesti 16.11.2017 kaikkien aikojen ensimmäisen Seurajohtaminen-seminaarin Helsingissä. Tapahtuma kokosi yhteen kymmeniä seuratoimijoita jalkapallon, koripallon ja jääkiekon parista. Lisäksi paikalla oli ilahduttavasti myös tarinoista kiinnostuneita yksityishenkilöitä ja urheilun markkinointivoimasta kiinnostuneita liike-elämän edustajia. Seminaarin perusajatuksena oli tuoda kokemusperäisiä ideoita seuratoiminnan kehittämiseen yli lajirajojen niin vakaan taloudellisen pohjan, hedelmällisten yhteistyökumppanuuksien kuin alueellisen yhteisöllisyyden rakentamiseen.

Seminaarin puhujakaarti oli monipuolinen ja nimekäs, tuoden esiin toimintamalleja niin Veikkausliigan huipulta (Kari Haapiainen HJK, Sarimo Sarajärvi SJK), alasarjoista (Olli Dahl, Peimari Unitedin tarina Kuutosesta Kakkoseen), yhteistyökumppanin odotuksista urheiluseuroille (Matias Mäenpää, Visma) kuin lajirajat ylittävistä yhteisvastuullisista toimintamalleista (Joni Vesalainen).

Raimo Sarajärvi kertoi koruttoman rehellisesti SJK:n kuluvan kahden kauden aikana tehdyistä johtamisvirheistä ja niiden vaikutuksista menestykseen. Jatkuvan kehittämisen tarve, rohkeus tehdä kipeitäkin päätöksiä ja halu voittaa nousivat tarinoiden keskeltä pääteemoiksi. 10 vuoden aikajänteen tavoitteena on luoda velaton seura, jolla on miljoonaomaisuus taustalla mahdollistamassa jatkuvan kehityksen.

Tarina 3000 asukkaan Sauvoon rakennetuista harjoitushallista ja 500 hengen edustavasta stadionista palveluineen, sekä huima kasvu- ja nousutarina seurana neljässä vuodessa Kutosesta Kakkoseen oli osa illan kiehtovaa antia. Olli Dahl avasi Peimarin Unitedin tarinaa ja eritoten seuran ainutlaatuista yhteisöllisyyttä joka yhdistää kahden paikkakunnan jalkapalloväkeä. Pitkäjänteinen työ on tuonut tullessaan myös tunnustusta vuoden 2015 Grassroots-seuran palkinnon kautta.

Suomalaisille urheiluseuroile elintärkeitä yhtestyökumppaneita edusti Visma PPG:n toimitusjohtaja Matias Mäenpää. Puheenvuorossaan Matias korosti esimerkiksi yhteistyökumppaneiden yhteen saattamisen tärkeyttä, seuran toimiessa liiketoiminnallisten mahdollisuuksien fasilitoijana yrityksille. Myös seuran ja yritysten arvojen kohtaaminen aiheutti keskustelua ja mielipiteiden vaihtoa.

HJK:n urheilullinen ja liiketaloudellinen menestys on monille tuttu asia, mutta strategia ja kokonaisajatus seuran taustalla on samaan aikaan huomattavasti julkisuuskuvaa yhteisöllisempi ja kasvatuksellisesti rikkaampi. Kari Haapiainen avasi puheenvuorossaan seuran kokonaisideologiaa vastuullisena kasvattajana: HJK:n tavoitteena on auttaa nuoria kehittymään paitsi hyviksi pelaajiksi niin ennen kaikkea hyviksi ihmisiksi. Kokonaisvaltainen urheilu- ja kasvatustoiminta muun muassa lajiharjoittelun ja iltapäiväkerhojen kautta sitoo seuran onnistuneesti ympäröivään yhteiskuntaan, luoden pohjaa myös urheilulliselle menestykselle.

Illan viimeisessä puheenvuorossa Joni Vesalainen toi esiin eläviä esimerkkejä yhteisöllisyyden voimasta case Jukurit Oy:n kautta. Seuran erilaiset tempaukset yhteisöllisyyden, yhteiskuntavastuun ja taloudellisen pohjan luomiseksi antoivat hyviä ideoita paikalle kerääntyneille seura- ja yritystoimijoille. Äärimmilleen vietynä (ja lajin kattojärjestön sääntöjäkin rikkoen) Jukurit on valjastettu koko maakunnan yhteisöllisyyden veturiksi, tuoden tukea maakunnallisen sairaalan säilyttämiseksi.

Ilta päättyi puhujat yhteen saattavaan panelikeskusteluun, jossa heitä haastettiin niin EOM-jalkapallolehden päätoimittaja Kimmo Muttilaisen kuin yleisönkin toimesta. Teemat koostuivat suomalaisen seuratoiminnan ja erityisesti jalkapallon tulevaisuuden avainkysymyksistä, kuten seurojen toimintamahdollisuuksien ja taloudellisten realiteettien kuilun kasvusta.

Kiitos kaikille vieraille ja illan esiintyjille hienosta seminaarista! Ensi vuonna Seurajohtaminen-seminaari järjestetään taas vähintään kerran, seuraa verkkosivujamme aiheen tiimoilta!

 

Tero Karinti

EOM-jalkapallolehti

 

 

Raimo Sarajärvi

Raimo Sarajärvi on yksi Suomen tunnetuimmista hahmoista urheilujohtamisen, ja erityisesti jalkapallon saralla. Kiinteistöalalla vaurastunut Sarajärvi on rakentanut johtamaansa seuraa suunnitelmalliesti, ja onkin johdattanut Seinäjoen Jalkapallokerhon kymmenessä vuodessa alasarjoista aina Suomen mestaruuteen ja eurokentille saakka.

Puheenvuorossaan hän kertoo miten seurajohtamisen haasteet ovat muuttuneet matkan varrella ja miten seuran kasvu on muokannut johtamista. Millaisia haasteita kunnianhimoisen seurajohtajan tulee ottaa huomioon matkalla menestykseen?

Olli Dahl

Olli Dahl toimii Peimari Unitedin puheenjohtajana. Vuoden 2015 Grassroots-seuraksi valittu Peimari on tehnyt yhden Suomen jalkapallohistorian komeimmista uroteoista, nousemalla neljässä vuodessa kuudennelta sarjatasolta aina Kakkoseen saakka. Samassa ajassa seura on rakennuttanut uuden stadionin ja harjoitushallin, sekä satsannut voimakkaasti ammattivalmennukseen.

Miten kaikki tämä on mahdollista, ja miten seura on onnistunut luomaan itsestään yhteisöllisen ilmiön pelatessaan kotiotteluita kahdella eri paikkakunnalla? Tule kuulemaa Peimarin uskomaton tarina!

Matias Mäenpää

Matias Mäenpää toimii VismaPPG Oy:n toimitusjohtajana ja on tämän lisäksi toiminut esimerkiksi koripalloseura Bisonsin ja Raision Nappulaliigan hallituksessa. Edustamansa yrityksen kautta Matias on vahvasti mukana usean eri lajin seurojen tukemisessa ja sponsoroinnissa, kuten esim. HJK, Tappara ja FC TPS.

Nykypäivän sponsorointi ei kuitenkaan ole enää pyyteetöntä tukemista, vaan sponsorieuroille vaaditaan jo pienessäkin mittakaavassa vastinetta. Tule kuulemaan millaisia odotuksia nykypäivän aktiivisella sponsoriyrityksellä ja neuvotteluiden vastinparilla on urheiluseuraa kohtaan!

Kari Haapiainen

Kari Haapiainen toimii HJK:n, eli tuttavallisemmin Klubin varatoimitusjohtajana. Pitkän uran Klubin johtotehtävissä tehnyt Haapiainen on nähnyt seuran menestyksen vuodet ja haastavammat ajanjaksot.

Viime vuosina HJK on rakentanut määrätietoisesti itsensä perinteisestä urheiluseurasta liikeyritykseksi, jonka toiminnan tavoite on luoda vakaa taloudellinen pohja urheilutoiminnan pyörittämiselle ja suomalaisen jalkapallon kehittämiselle. Tule kuulemaan miten Klubin liiketoiminta on rakennettu ja mitä oppeja sieltä voi ottaa omaan organisaatioonne!

Joni Vesalainen

Joni Vesalainen on Mikkelin Jukureiden myynti- ja markkinointijohtaja. Urheilurintamalla laajalti tunnetun Vesalaisen työnantajia ovat olleet muun muassa Jyp, JJK, SM-liiga ja Rauman Lukko. Vesalainen tunnetaan erityisen taitavana ja intohimoisena markkinoijana ja ilmiöiden luojana.

Puheenvuorossaan hän kertoo huikeiden tarinoiden kautta miten pienikin seura voi innovatiivisella otteella luoda itsestään ilmiön, ja saada sekä paikallisen yhteisön että liike-elämän mukaan toimintaan!